Costa Fortuna on kuin kokonainen
kaupunki
Laivamme
Costa Fortuna on 11 vuotta vanha, mutta tosi hyväkuntoinen. Tykkään
sisustuksesta paljon, on art deco henkinen. Paljon on maalauksia seinillä ja
jopa hissin ovissa.
Pituutta
laivalla on 272 metriä ja leveyttä 35,5 metriä ja kerroksia on 11. Laiva on
valmistunut Venetsian telakalla. Hyttejä on 1350 ja maximi asiakasmäärä on 3470
ja 1000 miehistön jäsentä. Hyttejä ei tällä matkalla ole vapaina.
Miehistön arkea
Miehistöä on
siis 1000, paljon aasialaisia filippiiniläisiä, intialaisia ja jopa
kiinalaisia. Upseeristo on italialaista.
Eurooppalaisella
miehistöllä on viiden kuukauden sopimus ennen lomaa ja aasialaisilla yhdeksän
kuukauden sopimus.
Komentosillalla,
jonne hyvin näkee hyttini parvekkeelta, on aina 10 miehistön jäsentä paikalla neljän
tunnin vuoroissa.
Muu miehistö
tekee työtä 10 tunnin vuoroissa ilman vapaapäiviä. Miehistöllä on kahden hengen
hytit.
Tarjoilijamme Ketut Balilta ja Nelson Filippiineiltä. Nelsonilla kotona neljä lasta, jonka kouluttamiseen menevät isän tienistit
Kaikenlaisia
kykyjä löytyy miehistön parista, eilen illalla oli show ”I have a dream”, missä
tavalliset miehistön jäsenet(ei siis animation team) lauloivat ja tanssivat.
Erityisesti jäi mieleen filippiiniläisen baaripojan ja espanjalaisen
kosmetologin komea laulu ja meksikolaistyttöjen vilpitön kansantanssi. Nuorille
laiva tarjoaa takuulla mielenkiintoisen ja mahtavan työkokemuksen
kansainvälisessä ympäristössä, vaikka työ onkin raskasta ja päivät pitkiä.
Tänään
kannella upseeristonjäsenet esittelevät baarimikon taitojaan ja komeat
italialaiset tanssittavat muutamana iltana laivan baarissa.
Mitä kaikkea laiva pitääkin sisällään
Laivan
keittiö on keskeinen paikka ja keittiössä tehdään 30 000 annosta
päivittäin lähes ympäri vuorokauden. Koska ollaan italialaisella aluksella,
pastaa on varattu 2500 kg, lihaa 700 kg, kalaa 500 kg. Laivalla on oma leipomo,
joka viikossa tekee 100 000 leipää.
Laivassa on
oma verhoomo, puusepänverstas, valtava pesula jätti pesukoneineen, ompelimo. On
oma sairaala ja apteekki. Suuri määrä liikkeitä, jossa päivittäin on
alennusmyynti. Eilen kaupattiin kahta ihan tyylikästä kelloa 33 euron
yhteishintaan. Oma valokuvaamo ja monet matkustajat ottivat kuvia mm. Kapteenin
illallisen asuistaan.
Costa varustamo
Costa
varustamolla on yhteensä 10 laivaa ja henkilökuntaa on 20 000. Varustamo
on perustettu 1948, joten perinteitä on ja laivat seilaavat Italian lipun alla.
Costa on osa amerikkalaista
Carnival konsernia, joka on maailman suurin risteilyfirma. Costan lisäksi
Carnivalilla on useita tunnettuja brändejä kuten Holland American ja Pacific
Cruise Lines.
Costa
noudattaa RINA ympäristöohjelmaa ja on saanut hyvästä kierrätyksestä Green Star
ympäristömerkin.
Laivalla
suurin osa on jo ollut ainakin yhdellä Costan risteilyllä ja monet jopa
viidellä risteilyllä.
Atlantti
Atlantti
peittää 20 % maan pinta – alasta ja nimi tulee tietenkin Kreikan mytologiasta
”Atlaksen Meri”. Atlantin keskisyvyys on 3926 metriä, syvimmillään se on 9219
metriä lähellä Puerto Ricoa. Kapeimmillaan Atlantti on 2848 km ja leveimmillään
4830 km USA: n ja Pohjoisen – Afrikan välissä.
Route du Rhum
Marraskuun 2 päivänä lähti Ranskasta Saint Malosa kuulu purjehduskilpailu Route du Rhum, rommireitti. Maali on sama kuin meilläkin eli Guadeloupe ja reitin pituus on 6500 kilometriä. Mukana oli suomalainen lentokapteeni Ari Huusela. Hesari kommentoi 14.11 otsikolla ”Julma, kaunis meri”, että matka on sujunut hyvin ja Huuselan mukaan on niin makeeta. Matkalla on ollut voimakas tuuli ja ajoittain metrien korkuiset aallot. ”Ihan hirveä yö takana, tuulta 0,5 – 2 kts ja suunta vaihteli 180 astetta. Vene kulki milloin mihinkin suuntaan, vaikka kuinka yritti. Aamiaiseksi Onni puuroa ja omenaa. Nukkuminen tapahtuu 20 – 40 minuutin pätkissä, ja vuorokaudessa unta kertyy noin 4 – 6 tuntia.” Huuselan matkan arvioitiin kestävän kolme viikkoa, mutta en ole lukenut uutisia, pääsikö perille vai keskeyttikö. Jos pääsi perille, ensimmäiseksi aikoi mennä suihkuun ja syödä kunnon aterian.
Meillä on aika paljon leppoisampaa Costa Fortunalla.
PS. Ari Huusela pääsi kuin pääsikin maaliin ensimmäisenä suomalaisena. Hänen blogiaan voi seurata www.arihuusela.fi.
Marraskuun 2 päivänä lähti Ranskasta Saint Malosa kuulu purjehduskilpailu Route du Rhum, rommireitti. Maali on sama kuin meilläkin eli Guadeloupe ja reitin pituus on 6500 kilometriä. Mukana oli suomalainen lentokapteeni Ari Huusela. Hesari kommentoi 14.11 otsikolla ”Julma, kaunis meri”, että matka on sujunut hyvin ja Huuselan mukaan on niin makeeta. Matkalla on ollut voimakas tuuli ja ajoittain metrien korkuiset aallot. ”Ihan hirveä yö takana, tuulta 0,5 – 2 kts ja suunta vaihteli 180 astetta. Vene kulki milloin mihinkin suuntaan, vaikka kuinka yritti. Aamiaiseksi Onni puuroa ja omenaa. Nukkuminen tapahtuu 20 – 40 minuutin pätkissä, ja vuorokaudessa unta kertyy noin 4 – 6 tuntia.” Huuselan matkan arvioitiin kestävän kolme viikkoa, mutta en ole lukenut uutisia, pääsikö perille vai keskeyttikö. Jos pääsi perille, ensimmäiseksi aikoi mennä suihkuun ja syödä kunnon aterian.
Meillä on aika paljon leppoisampaa Costa Fortunalla.
PS. Ari Huusela pääsi kuin pääsikin maaliin ensimmäisenä suomalaisena. Hänen blogiaan voi seurata www.arihuusela.fi.
Mikä kellonaika ja mikä maa ja mikä
valuutta?
Kello on vaihdettu
tunnilla taaksepäin jo useaan kertaan ja taas ensi yönä siirretään. Kuulemma
joka yö aina kunnes saavutaan Barbadosille 8.12.
Kohta joutuu
todella kysymään, mikä kellonaika, mikä maa ja mikä valuutta. Karibian saaria
on saari per päivä, Barbados, St. Lucia, Grenada, Martinique ja lopuksi
Guadalupe. Osa matkustajista jatkaa vielä viikon risteilemistä ja käyvät mm.
Tortolassa ja Antiquassa.
Retkiä on
joka saarella runsaasti tarjolla ja hyvin erilaisia, pyörä – ja
patikkareissuja, meriretkiä, kajakkireissuja ja lentoretkiä. Rommia,
sokeriruokoa ja banaania sekä hienoja puutarhoja, plantaaseja ja vesiputouksia.
Aurinko
nousee nyt 6.02 ja laskee 17.12.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti