Tervetuloa räntä ja myrskyt, mitä jäi
päällimmäiseksi mieleen…
Matkaa kertyi
laivalla yhteensä 4729 merimailia(yksi merimaili = 1,852 km). Atlantin ylitys
oli Cadizista Barbadosiin 3241 merimailia.
Parasta oli itse meri, rakastuin täysin Atlanttiin. Oli aivan ihana kaikkina vuorokauden aikana seurata meren liikkeitä ja kuunnella sen rauhoittavaa ääntä. Iltaisin tähdet näyttivät niin kirkkailta ja saimme ihailla myös kuuta tummalta taivaalta.
Yllättävää
oli, kuinka aurinkoista oli Atlantilla ja meno oli tällä kertaa tosi tasaista.
Karibian meri
oli hieno myöskin, upea väri, mutta kyllä Atlantti on minun mereni, sen isot
kuohuvat aallot. Vain yhtenä päivänä meri oli hieman raju ja hieman heitteli
kävellessä, mutta muuten saatiin nauttia mitä hienoimmista keleistä. Kun pääsi
siihen merellä olemisen flowhun, olisi voinut jatkaa vaikka kuinka kauan.
Tietenkin joinakin päivinä tuli hetkittäistä tylsistymistä, mutta se meni
nopeasti ohi.
Ehkäpä sukuni
merimiesperimä on geeneissä, isoisäni oli Ahvenanmaalta ja suku on täynnä
merikapteeneja ja luotseja.
Hyvä hytti ja mukava, eurooppalainen
tunnelma
Itse hytti
oli positiivinen yllätys, oli tilava ja hyvin varusteltu ja minulle parveke oli
ihan huippua. Se antoi sopivasti yksityisyyttä ja siellä oli mukava lueskella
tai katsella pilviä. Juttelin monen kanssa, jotka olivat sisähyteissä ja olivat
ihan tyytyväisiä. Silloin vain vietät enemmän aikaa laivan yleisissä tiloissa. Vaikka
laiva oli täynnä, ei ruuhkan tuntua ollut eikä pahemmin jonoja. Hytin sänky oli
tosi hyvä, nukuin paremmin kuin kotona.
Kivaa oli kun
oli niin kansainvälinen porukka laivalla, tutustui monenmaalaisen. Kaikki
olivat rentoja ja hyväntuulisia, häiriköitä ei näkynyt. Mutta oli myös hyvä,
että välistä sai jutella suomalaisten kanssa illallisella, olivat harvinaisen
fiksua ja miellyttävää seuraa.
Helppo rantautuminen ja monipuolinen
retkiohjelma
Hyvää oli,
että laivat pääsivät laituriin lähelle vierailupaikkoja ja laivan aikataulut
pitivät hyvin.
Retkiohjelma
oli laaja ja hyvin monipuolinen. Minusta kannattaa valita laivan retket
mieluummin kuin taistella sataman taksihuijareitten kanssa. Paljon oli
pyöräretkiä, katamaraani – ja kajakkiretkiä, jeeppiseikkailuita ja sademetsäkokemuksia.
Oppaat olivat asiantuntevia ja paikan ilmapiiri hyvin välittyi heidän kauttaan.
Suosikkisatamiani oli yllätys, yllätys Malaga ja Cadiz sekä Grenada ja Saint
Lucia. Parhaat rannat olivat Barbadosilla ja paras opas Martiniquella. Upeimmat
luontoelämykset olivat Grenadassa ja Saint Luciassa, sademetsät olivat niin
satumaisia. Paras ostoskaupunki oli Malaga.
Paras opas Chantalle Martinique
Aika ei todellakaan tullut pitkäksi
Ohjelmaa oli
laivalla vaikka kuinka, jumppia, tanssiopetusta, tietokilpailuja, luentoja. Osa
jaksoi pelata korttia ja kimbleä aina sisätiloissa. Osa taas keskittyi täysin
auringonottoon, heti aamusta valtasivat kansituolit ja saarilla ottivat taksin
rannoille.
Ruoka oli
ihan hyvää keskitasoa, kun pitää miellyttää monenlaista asiakasta, niin maku
pysyy aika neutraalina. Määrässä ei todellakaan ollut ongelmaa, kaikki olivat
huolissaan kilojen karttumisesta. Ja täällä sai kyllä kunnon pastaa ja risottoa ja pääruokavaihtoehtoja oli aina 3 - 4.
Erikoisillallisia oli mm. Kiitospäivän illallinen, Kapteenin illallinen, Lähtöillallinen ja Italialainen ilta.
Iltaohjelmien
taso vaihteli, osa oli erinomaisia, osa latteita. Laivan bändit soittivat
ihania vanhoja klassikoita, mulle tuttuja ihania latinokappaleita [S1] omasta nuoruudesta. Hevimetallin tai
rajun rockin kannattajille ei ollut tarjontaa.
Aikaeroon sopeutui helposti hitaasti
matkustettaessa
Aikaerosta ei
tarvinnut laivalla mennessä kärsiä ollenkaan, kun pikkuhiljaa käännettiin kelloa aina tunti, niin
meni ihan huomaamatta.
Mikä vähän harmitti
Rankinta
olivat tulo – ja lähtöpäivät, vaikka kaikki oli hyvin organisoitu. Mutta
niinhän se on aina matkoilla. Guadalupen kenttää ei ole suunniteltu näin isolle
porukalle, ilmastointi ei kunnolla pelannut ja oli jonoja. Onneksi Condorin
lento Guadalupe – München oli tasokas.
Mua
henkilökohtaisesti korpesi nettiongelmat, mutta jos ei välittänyt olla
yhteydessä ulkomaailmaan, niin mikäs siinä.
Itse en
joutunut käyttämään lääkäriä, mutta kuulin muilta suomalaisilta, ettei lääkäri puhunut
englantia.
Kielet vielä erottavat Euroopan
Unionissa
Kielet olivat
jatkuvan keskustelun aihe. Ranskalaiset valittavat eniten, vaikka kaikki oli
aina ranskaksi. Mutta kuulemma joskus puhuttiin enemmän italiaksi kuin ranskaksi.
Ranskalaiset eivät myöskään tykänneet, että bussissa oli opastusta englanniksi
tai kuten he ilmaisivat, että miksi käännetään ranskasta englanniksi.
Hollantilaiset
valittavat, koska ei ollut omaa opasta ja kuulutuksia hollanniksi. Heitä oli
noin 200. Espanjalaiset taisivat hyötyä eniten, koska heitä vain parikymmentä,
mutta kaikki kuulutukset myös espanjaksi ja heillä oli oma opas, ihana Elena.
Pieni brittiryhmä koki myös jäävänsä retkillä vähemmälle opastukselle.
Suomalaiset
eivät valittaneet kielestä ollenkaan, tajuttiin, että pienen kansakunnan
edustajien pitää osata kieliä. Että kyllä EU:ssa vielä tämä kieliasia kovasti
jakaa ihmisiä. Itselleni oli loistava kielikylpy koko matka. Jotenkin pärjäsin
jopa surkealla ranskallani.
Niille suomalaisille, jotka haluavat suomalaista palvelua, on Loistoristeilijällä suomalaisen matkanjohtajan vetämät matkat.
All Inclusive
Vaikka en noin yleensä ottaen kannata all inclusive lomia, niin laivalla se toimii hyvin. Loistoristeilyllä on maksettu kaikki satama - ja palvelumaksut, lennot, ruuat ja juomat(jotain poikkeuksia lukuun ottamatta).
Lisämaksu tulee vain hytin minibaarista, jos ottaa sieltä jotain, hyvätasoisista kylpyläpalveluista ja retkistä maissa.
Matka oli
niin kiva, että kohta täytyy taas lähteä uudelleen merelle. Jos nyt kuitenkin kävis Tallinnassa ensin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti