sunnuntai 14. joulukuuta 2014

Costa Fortuna kuin pikku kaupunki


Costa Fortuna on kuin kokonainen kaupunki
Laivamme Costa Fortuna on 11 vuotta vanha, mutta tosi hyväkuntoinen. Tykkään sisustuksesta paljon, on art deco henkinen. Paljon on maalauksia seinillä ja jopa hissin ovissa.


 
Pituutta laivalla on 272 metriä ja leveyttä 35,5 metriä ja kerroksia on 11. Laiva on valmistunut Venetsian telakalla. Hyttejä on 1350 ja maximi asiakasmäärä on 3470 ja 1000 miehistön jäsentä. Hyttejä ei tällä matkalla ole vapaina.

Miehistön arkea
Miehistöä on siis 1000, paljon aasialaisia filippiiniläisiä, intialaisia ja jopa kiinalaisia. Upseeristo on italialaista.
Eurooppalaisella miehistöllä on viiden kuukauden sopimus ennen lomaa ja aasialaisilla yhdeksän kuukauden sopimus.

Komentosillalla, jonne hyvin näkee hyttini parvekkeelta, on aina 10 miehistön jäsentä paikalla neljän tunnin vuoroissa.
Muu miehistö tekee työtä 10 tunnin vuoroissa ilman vapaapäiviä. Miehistöllä on kahden hengen hytit.



Kaikenlaisia kykyjä löytyy miehistön parista, eilen illalla oli show ”I have a dream”, missä tavalliset miehistön jäsenet(ei siis animation team) lauloivat ja tanssivat. Erityisesti jäi mieleen filippiiniläisen baaripojan ja espanjalaisen kosmetologin komea laulu ja perulaistyttöjen vilpitön kansantanssi. Nuorille laiva tarjoaa takuulla mielenkiintoisen ja mahtavan työkokemuksen kansainvälisessä ympäristössä, vaikka työ onkin raskasta ja päivät pitkiä.
Tänään kannella upseeristonjäsenet esittelevät baarimikon taitojaan ja komeat italialaiset tanssittavat muutamana iltana laivan baarissa.

Mitä kaikkea laiva pitääkin sisällään
Laivan keittiö on keskeinen paikka ja keittiössä tehdään 30 000 annosta päivittäin lähes ympäri vuorokauden. Koska ollaan italialaisella aluksella, pastaa on varattu 2500 kg, lihaa 700 kg, kalaa 500 kg. Laivalla on oma leipomo, joka viikossa tekee 100 000 leipää.
Laivassa on oma verhoomo, puusepänverstas, valtava pesula jätti pesukoneineen, ompelimo. On oma sairaala ja apteekki. Suuri määrä liikkeitä, jossa päivittäin on alennusmyynti. Eilen kaupattiin kahta ihan tyylikästä kelloa 33 euron yhteishintaan. Oma valokuvaamo ja monet matkustajat ottivat kuvia mm. Kapteenin illallisen asuistaan.
Puhumattakaan kaikesta teknisestä, moottoreista ja muusta tekniikasta, joka pitää laivan liikkeessä.

Costa varustamo
Costa varustamolla on yhteensä 10 laivaa ja henkilökuntaa on 20 000. Varustamo on perustettu 1948, joten perinteitä on ja laivat seilaavat Italian lipun alla.
Costa on osa amerikkalaista Carnival konsernia, joka on maailman suurin risteilyfirma. Costan lisäksi Carnivalilla on useita tunnettuja brändejä kuten Holland American ja Pacific Cruise Lines.
Costa noudattaa RINA ympäristöohjelmaa ja on saanut hyvästä kierrätyksestä Green Star ympäristömerkin.
Laivalla suurin osa matkustajista on jo ollut ainakin yhdellä Costan risteilyllä ja monet jopa viidellä risteilyllä. Monet kuuluvat Costa Clubiin, jolla saa kivoja lisäetuja risteilyn aikana.

Atlantti
Atlantti peittää 20 % maan pinta – alasta ja nimi tulee tietenkin Kreikan mytologiasta ”Atlaksen Meri”. Atlantin keskisyvyys on 3926 metriä, syvimmillään se on 9219 metriä lähellä Puerto Ricoa. Kapeimmillaan Atlantti on 2848 km ja leveimmillään 4830 km USA: n ja Pohjoisen – Afrikan välissä.

Route du Rhum
Marraskuun 2 päivänä lähti Ranskasta Saint Malosa kuulu purjehduskilpailu Route du Rhum, rommireitti. Maali on sama kuin meilläkin eli Guadeloupe ja reitin pituus on 6500 kilometriä. Mukana oli suomalainen lentokapteeni Ari Huusela. Hesari kommentoi 14.11 otsikolla ”Julma, kaunis meri”, että matka on sujunut hyvin ja Huuselan mukaan on niin makeeta. Matkalla on ollut voimakas tuuli ja ajoittain metrien korkuiset aallot. ”Ihan hirveä yö takana, tuulta 0,5 – 2 kts ja suunta vaihteli 180 astetta. Vene kulki milloin mihinkin suuntaan, vaikka kuinka yritti. Aamiaiseksi Onni puuroa ja omenaa. Nukkuminen tapahtuu 20 – 40 minuutin pätkissä, ja vuorokaudessa unta kertyy noin 4 – 6 tuntia.” Huuselan matkan arvioitiin kestävän kolme viikkoa, mutta en ole lukenut uutisia, pääsikö perille vai keskeyttikö. Jos pääsi perille, ensimmäiseksi aikoi mennä suihkuun ja syödä kunnon aterian.
Meillä on aika paljon leppoisampaa Costa Fortunalla.



 

Mikä kellonaika ja mikä maa ja mikä valuutta?
Kello on vaihdettu tunnilla taaksepäin jo useaan kertaan ja taas ensi yönä siirretään. Kuulemma joka yö aina kunnes saavutaan Barbadosille 8.12.
Kohta joutuu todella kysymään, mikä kellonaika, mikä maa ja mikä valuutta. Karibian saaria on saari per päivä, Barbados, St. Lucia, Grenada, Martinique ja lopuksi Guadalupe. Osa matkustajista jatkaa vielä viikon risteilemistä ja käyvät mm. Tortolassa.
Retkiä on joka saarella runsaasti tarjolla ja hyvin erilaisia, pyörä – ja patikkareissuja, meriretkiä, kajakkireissuja ja lentoretkiä. Rommia, sokeriruokoa ja banaania sekä hienoja puutarhoja, plantaaseja ja vesiputouksia.


Aurinko nousee nyt 6.02 ja laskee 17.12.
Pukukoodi
Monia stressaa pukeutuminen risteilyllä. Ihan turhaan, itse voi aika vapaasti valita miten pukeutuu, kunhan ei tule rantavaatteissa ravintolaan.
Kapteenin illalliselle väki pukeutuu juhlavammin, eilen oli "Party in White", jolloin kehotettiin pukeutumaan valkoisiin vähän Rion Uuden Vuoden tapaan. Tänään on naamiaiset, mutta kukin osallistuu, jos tahtoo.
Suomen itsenäisyyspäivä cocktail
Meille suomalaisille oli järjestetty ihan kiva kokkaritilaisuus 6.12 johdosta. Oli kakku, risti tosin turkoosi, kuohuviiniä ja  soittivat Maamme laulun. Itse olin tuonut itsenäisyyspäivän kynttilän, jota poltettiin.
Tähän tilaisuuteen me kaikki suomalaiset pukeuduimme juhlavammin ja paikalla ollut italialainen miehistö oli pukeutunut sinisiin puvun takkeihin.
Tunnelma täällä tropiikissa toki erilainen kuin Suomessa.

 

 

1 kommentti:

  1. Hei Arja täältä tuulisesta ja sateisesta kaamosArabiasta. Toista on sulla siellä rommisaarilla. Kiva seurata blogiasi. Laitoin blogilinkin myös Seniorikahvilan sivuille, niin saavat muutkin arabit seurata lomakertomuksiasi.

    VastaaPoista